Dékány Dominika - Hogyan tűzzünk ki reális célt? - 1. rész

2018.04.11

Egy új tevékenységbe kezdés, legyen szó sportolásról, új szokások bevezetéséről vagy az életvitelünk megváltoztatásáról, céllal vezényelve történik. Külső ingerek hatására megszületik az agyunkban a gondolat, amivel ösztönözve nekileselkedünk a feladatnak, változtatásnak. Ez a pillanat meghatározó minden ember életében, ugyanis könnyen megtörténhet, hogy egy nem reális cél kitűzésével a lelkesedés hamar alább hagy, hiszen a cél túl messze van, túl sokat kell tenni az elérése érdekében.

Mégis hogyan határozzuk meg mi az a cél, ami reális, ami nem a bukást eredményezi majd?


Fogyás

Fogyásnál fontosnak tartom odafigyelni a fokozatosságra, ugyanis a szervezetünk alkalmazkodóképessége miatt viszonylag rövid időn belül megszokja a hirtelen visszavett kalória bevitel mennyiségét és hamar "rááll" a megváltozott táplálkozási szokásunkra, ami azt eredményezi majd, hogy a fogyás megáll.


Mi az, ami történik?

Az egyik napról a másikra radikális változás bekövetkezésével természetesen elindul a fogyás, hiszen kalóriadeficittel küzd majd a szervezetünk, ami stresszként éri. Ahogy mi is, a szervezetünk is nehezen viseli a stresszt és megpróbálja helyre hozni a károkat, megszüntetni a stresszt, amit okoztunk. Ehhez rengeteg energiára van szüksége, amit elkapkod mindenhonnan, ahonnan lehet. A rossz hír sajnos az, hogy elsőként nem a zsír raktárakhoz fog nyúlni, hiszen az ősi ösztön alapján a zsírra sokkal inkább szüksége van az életben maradás érdekében, mint az izomra, hiszen az izomzatnak azon felül, hogy erőt ad (és jól mutat :) nem nagyon van más élettani szerepe. Ebből kifolyólag sajnos az az igazság, hogy a kalóriadeficites állapotban a testünk elsődlegesen az izmot bontja le energiaszerzés céljával vezérelve.

Ugyan ez történik a kardiózás közben. Hiába izzadsz vért a futópadon órákon át sétálva, a szervezeted ebből csupán azt érzékeli, hogy fogy az energiája és pótolnia kell ahhoz, hogy életben maradj. "Az életben maradáshoz az izom nem kell, bontsuk le!" adja ki a parancsot az agyad. Akár mennyi BCAA-t vagy más izomzat megtartást ígérő készítményt tolsz magadba, a tested nem vered át. Neki nem tudod elmagyarázni, hogy az az izom az igenis szép és kell neked, hiszen ösztönből cselekszik...


Mi a megoldás, hogy fogyj, de mégse veszíts izomzatot?

A SÚLYOK!

Súlyzós edzés során erősödik az izomzatot, nagyobb lesz. Az izomzat, akár csak a tested, fenn akarja magát tartani, életben akar maradni, így energiát használ fel egész áldott nap. Logikusan az izomzat nem önmagát fogja lebontani a fennmaradás érdekében, megpróbál tehát más forrásból energiát szerezni. Azonban nagyon fontos ahhoz, hogy az izomzat fejlődni tudjon, hogy elég energiát biztosítsunk neki. Ezért érezzük magunkat az edzésnapon sokkal éhesebbeknek, mint általában. :)