Dékány Dominika - Nők és a tömegnövelés

2018.05.25

Ez a cikk kicsit személyesebb lesz, mint az eddigiek, de meg szeretném mutatni az érem másik oldalát is, egy nem mindennapi esetet, amikor is egy nő arra vágyik, hogy "nagyobb legyen".

Nem túl gyakori ugyanis, hogy egy nő vágya az legyen, hogy magára pakoljon némi tömeget és ennek mindent alárendeljen.

Nem megszokott, hogy egy nő azért kesereg, hogy nem megy le több kaja a torkán, pedig a szükséges napi kalória bevitele felénél sem tart. Igen, saját magamról mesélek épp és igen, kapok is érte hideget-meleget.


Sokan jönnek azzal, hogy tömeget növelni nem is olyan nehéz, nekik simán megy, ha egy hónapon keresztül pizzán és hamburgeren élnek. Igen, de tegyünk különbséget tömeg és tömeg közt. Nem gondolom, hogy bárki zsíros, zselatinszerű testre asszociál, amikor azt mondja, hogy tömeget szeretne növelni.

Nézzük ezt meg kicsit más megközelítésből.

Nők és a hormonok

A férfiaknál van ez a tesztoszteron dolog, erről már mindenki hallott, igaz?
Emellett létezik egy ösztrogén "dolog" is, ami joggal nevezhető "női hormon"-nak. Az ösztrogén egy hormon, ami a nőknél a menstruációt szabályozza. Emellett van egy ellenhormon, amit progeszteronnak hívnak, de a cikk szempontjából nem lényeges, csupán azért említettem meg, mert, ahogy már az előző írásaiban említettem, a testünk mindig az egyensúlyra törekszik és nincs ez másként a hormonjainkkal sem. Ha ez az egyensúly (az ösztrogén és a progeszteron aránya) felborul, beszélhetünk úgynevezett ösztrogén dominanciáról, ami sok más hatás mellett a felborult anyagcsere okozója is lehet és ehhez kapcsolódóan hatással lehet a testösszetételünkre is.

Mindkét nemben megtalálható mind a két hormonfajta. A férfiak ugyan csak rendelkeznek ösztrogénnel és a nőkben is megtalálható a tesztoszteron hormon, ami amellett, hogy a csontok egészségéért és a libidóért is felelős, a nők esetében befolyással van az izomtömeg növekedésére vagy annak hiányára. Ha a tesztoszteronból sok van egy nőben, az férfiasabbá válik. Akiben kevés... az meg vagyok én :D Azok a nők, akikben kevés a tesztoszteron hormon sokkal nehezebben izmosodnak, azonban hajlamosak az elhízásra, a testük sokkal gyorsabban raktároz és zsírosodik, vizesedik. Ennyit a tudományról, nézzük meg, hogyan befolyásolja az izomtömeg növekedését az étrend optimalizálása.

A matek itt sem hazudik:

több kalória = tömegnövelés

kevesebb kalória = tömeg csökkenés


Amikor a fentiekben azt írtam, hogy tegyünk különbséget tömeg és tömeg közt, arra gondoltam, hogy érthetően a hasznos/ egészséges ételből hasznos/ egészséges tömeg fog keletkezni, a haszontalanból / egészségtelenből pedig hasztalan/ egészségtelen = zsír. 
(Ez nem mellesleg nem csupán abban nyilvánul meg, hogy a tested elzsírosodik és csúnya, dagi leszel, emellett sokkal fontosabb az, hogy a belső szerveid is ugyan úgy elzsírosodnak, és ez által nem lesznek képesek a normális működésre.)


Mit fogyasztok/ javasolnék fogyasztani tömegnövelés esetében?

- Rengeteg hasznos energiát.

Az, hogy az energiát szénhidrátból vagy inkább zsírból pótolja-e az ember, teljesen egyéni, azonban ezeket egyensúlyba kell hozni, hogy ne keletkezzen kalóriadeficit, de ne vigyünk be túl sokat sem, mert abból ismét csak raktározás lesz.

Nem is olyan egyszerű ez, igaz?

Ha a válasz "de, igen", akkor ülj le magaddal és tegyél rendet a fejedben. Válaszold meg a kérdést, miért is akarod ezt ennyire, miért nem vagy magaddal elégedett így, miért nem elég az érzés, hogy ma is mindent megtettél azért, hogy elérd a célod, hogy egészséges legyél, és jól érezd magad a bőrödben?! Miért nem tudod magad jól érezni a bőrödben?
Ebből kifolyólag jön a következő kérdés:
Ha a válaszod nem így hangzik: "Magamnak!", akkor hagyd az egészet a fenébe, semmi értelme, sosem leszel elégedett, sosem leszel igazán boldog és kiegyensúlyozott.
Ugyanis önmagadon kívül SENKINEK sem kell, hogy megfelelj és fordítva: ha magadnak nem tetszel, magadat nem szereted úgy, ahogy vagy, miért várod ezt el másoktól?


Matek

Ha a szénhidrát bevitelem a bevitt kalóriamennyiségem 55%-a lenne, mint ahogy az a nagykönyvben meg van írva, naponta 335g szénhidrátra lenne szükségem. Ennyi szénhidrát 1,5 kg főtt (jázmin) rizsben van. Ez száraz, nem megfőtt rizs mennyiségben majdnem fél kilót jelent. Persze kicsit sarkítottam, hiszen nem csak rizsből áll az étrendem, csak szemléltetni szerettem volna mi az a mennyiség, ami szükséges ahhoz, hogy létre jöjjön a tömegnövelés. Emellett persze ott van a rengeteg súlyzós edzés, ami ismét nem az a "lányos" fajta, hatalmas súlyokat kell megmozgatni és minden edzésen egy kicsit meghalni a siker érdekében.


"Keményen edzem, betartom az étrendet, mégsem "növök". Mi lehet a gond?"

Pszichológia

Abban az esetben, ha labor eredmények igazolják, hogy a hormonháztartásod rendben van, eleget alszol és helyesen edzel (érdemes ilyenkor kikérni egy szakember véleményét és vele terveztetni meg az edzéstervet, mert önmagunkkal szemben mindig engedékenyebbek leszünk és nem is biztos, hogy a progressziót a célunknak megfelelően sikerül összeállítani), érdemes kicsit magunkban "keresni a hibát".

Feltenni magunknak a kérdést

- "Nem görcsölök erre rá túlságosan?"

Ha a válasz "de, igen", akkor ülj le magaddal és tegyél rendet a fejedben. Válaszold meg a kérdést, miért is akarod ezt ennyire, miért nem vagy magaddal elégedett így, miért nem elég az érzés, hogy ma is mindent megtettél azért, hogy elérd a célod, hogy egészséges legyél, és jól érezd magad a bőrödben?! Miért nem tudod magad jól érezni a bőrödben?
Ebből kifolyólag jön a következő kérdés:

- "Kinek akarsz megfelelni?"

Ha a válaszod nem így hangzik: "Magamnak!", akkor hagyd az egészet a fenébe, semmi értelme, sosem leszel elégedett, sosem leszel igazán boldog és kiegyensúlyozott.
Ugyanis önmagadon kívül SENKINEK sem kell, hogy megfelelj és fordítva: ha magadnak nem tetszel, magadat nem szereted úgy, ahogy vagy, miért várod ezt el másoktól?


Ne görcsölj!

Még ha lassan haladsz is, célba érsz! Mert nincs olyan munka, ami előbb vagy utóbb ne hozná meg gyümölcsét.

Saját tapasztalati tanács:

Készíts magadról fotókat, ami reális képet ad a fejlődésedről ;)

Dékány Dominika