Dékány Dominika - Sportos vitaminhiány

2018.09.07

Mint ezt bizonyára tudjuk, hiszen már annyiszor szó volt róla: a sport hatalmas stresszt jelent a szervezetünk számára. Mondhatjuk, hogy ez amolyan "jófajta stressz", de attól még stressz, aminek hatását, tüneteit enyhíteni kell. Ennek természetes módja a pihenés, alvás, regeneráció. Azonban mi van akkor, ha ez már nem elég? Ahogy a kocsidba is néha veszel jobb minőségű olajat, úgy a szervezetednek is szüksége van egy kis pluszra. Ezt a pluszt adhatod meg neki némi készítmény beszerzésével, mivel sajnos az ételek többsége már nem rendelkezik a szükséges elemekkel.

Lássuk csak tehát, mi az, amit én mindenképp javasolnék beszerezni, ha aktívan sportolsz:

(a rend kedvéért haladjunk ABC sorrendben)

B vitamin komplex - A B-vitaminok fontos szerepet játszanak az életünkben, mindegyik más-más területen.

B1, B2 - javítják és támogatják az anyagcserét

B6 - támogatja az anyagcserét és fontos szerepet játszik a hormonképzésben, sejt reprodukcióban
B12 - vérképzés, agy és idegrendszer támogató

Hiányállapotra utaló jelek:

  • ingerlékenység
  • étvágytalanság
  • fáradtság

C-vitamin - ez a vitamin annyira alap, hogy nem is ragoznám túl :)

D vitamin - Ezt a vitamint, ami nem is feltétlenül neveznék vitaminnak, tartom az egyik legfontosabbnak. Számos szervünkre és az élethez elengedhetetlen folyamatra van ráhatással:

  • fontos szerepe van a csontok épségében (a bélből felvett kálciumot beépíti a csontokba)
  • hatással van a szív és érrendszer egészségére
  • fokozza a hormonképzést
  • növeli az immunrendszer ellenálló képességét
  • támogatja az idegrendszert (nyugodj meg, attól megnyugszol)
  • hat az izomerőre

Mivel fontosnak tartom ennek a vitaminnak a pótlását, megosztom veletek a természetes forrását is:

  • halak (makréla, tonhal, lazac, szardínia), tojás, máj, teljes kiőrlésű gabonafélék

Fontos: túl lehet adagolni, figyelj a napi ajánlott mennyiségre!

E vitamin: = szépségvitamin :)

Szerepe:

  • egyik legfontosabb antioxidáns, gátolja az öregedési folyamatokat és a rák kialakulását
  • javítja az oxigénfelvételt - megoldást jelenthet az izomgörcsök megszűntetésére
  • immunrendszer támogató

Kálcium, magnézium, cink:

Ezt a három vitamint/ ásványi anyagot azért említem egy lapon, mert egymást támogatva fejtik ki hatásukat:

  • csontok egészségére gyakorolt hatás (kálcium)
  • javítják az idegimpulzusok átvitelét az izom felé (magnézium)
  • felelnek a haj, bőr és köröm egészségéért (cink)

Többnyire a komplexekben már be szokták állítani a helyes arányukat, azonban jó tudni, ha külön készítményként szerezzük be őket: 2:1-hez a magnézium javára. A kálciumot érdemes napközben, a magnéziumot pedig este fogyasztani.

Króm: anyagcsere támogató, fogyás esetén lehet a segítségünkre

Omega 3-6

Ez a két "vitamin" igazi neve esszenciális zsírsav, ami azt jelenti, hogy a szervezetünk nem képes őket előállítani, ezért fontos a pótlásuk. Miért is?

  • gyulladáscsökkentők
  • csökkentik a depresszió, szívbetegségek kialakulását
  • bőrbetegségek megelőzése, vérnyomás egészséges szinten tartása
  • támogatják a bélrendszert és az autoimmun betegségek elleni harcban is fontos szerepet játszanak

Forrásai:

Omega 3: tengeri gyümölcsök, halak

Omega 6: olajos magvak

FONTOS az arányuk betartása, ami optimális helyzetben 4:1-hez az omega6 javára.

Amit én javasolni szoktam ezek mellé:

  • pre- és probiotikum - az egészséges bélrendszer érdekében
  • ízületvédő - a sportolás során igénybevett ízületek védelmére
  • lenmagolaj - erősen gyulladáscsökkentő és segíti a regenerációt (ne melegítsük, mert elvész a hatása)

Ezek természetesen egy átlagos, egészséges, sportoló ember vitaminszükséglete, amennyiben fennáll bármilyen panasz (pajzsmirigy betegség, bélbetegség, intolerancia, baktériumfertőzés, stb.), szükséges konzultálni az orvossal. :)

Fel tudnék sorolni még jó néhány olyan készítményt, amit érdemes szedni, azonban én ezeket tartom a legfontosabbnak.

Remélem sikerült átadnom egy átfogó információt arról, mi az, amit szükséges pótolni a szervezetünkben az egészségünk érdekében.

Egészségetekre :)