Gérecz Petra - Tavaszi fáradtság II.

2018.04.04

Az előző cikkben (https://www.bodycode.hu/l/gerecz-petra-tavaszi-faradtsag-i/) azt boncolgattam, hogy az alvást szabályozó hormonok "évszakos változása", pontosabban a nappalok és éjszakák hosszának változása hogyan hat a szervezetünkre, miként nyomja ránk a tavaszi fáradtság bélyegét.

Nézzük meg most egy kicsit ugyan ezt a témakört az étkezés, vitaminok oldaláról.

A téli hónapok beköszöntével a szervezetünk átáll egy amolyan létfenntartós, raktározós, bekuckózós, mindent megevős állapotra. Magasabb szénhidrát és zsírtartalmú ételeket kívánunk és fogyasztunk, azonban a vitamin és ásványi anyag bevitelünk jelentősen csökken. Ráadásul kevesebb folyadékot is veszünk magunkhoz. Ez a néhány hónap elég ahhoz, hogy a vitamin raktáraink kiürüljenek, sápadtabbak leszünk, levertnek, aluszékonynak érezzük magunkat, nagyobb eséllyel kapunk el légúti fertőzéseket és úgy általában nem érezzük kicsattanó formában magunkat.

Az immunrendszer és a vitaminok kapcsán az első, ami mindenkinek az eszébe jut, a C-vitamin. Nem véletlenül. Több mint 300 anyagcsere-folyamathoz szükséges a szervezetben, többek között antioxidánsként funkcionál, tehát képes közömbösíteni a pl stressz hatására képződő szabadgyököket. A szabadgyökök olyan instabil, nagy reakciókészségű, páratlan elektronnal rendelkező molekulák, amelyek kémiai reakció során megsemmisülnek, az ép sejtet azonban roncsolják. DNS károsító hatása miatt sejtméregnek is nevezik. Ezekhez képes hozzá kapcsolódni a C-vitamin és megakadályozni, hogy más sejteket károsítson a szabadgyök. Kedves tőle, nem?

Az ajánlott napi szükséglet kb. 100 mg amit megfelelő táplálkozással nem nehéz bevinni. Érdemes friss zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztani, mert hőkezelés hatására a C-vitamin bomlik. Télen az export gyümölcsök sajnos nem tartalmaznak annyi vitamint, mint a tavasszal-nyáron kapható hazai, természetes napon érlelt társaik. Én személy szerint a 3 téli hónap alatt amellett hogy próbálok sok nyers zöldséget/gyümölcsöt enni, az előbb említett okból kifolyólag megdobom a szervezetemet napi 1000mg C-vitamin étrend kiegészítővel (aminek kb. a 75%-a szívódik fel). A C-vitamin vízben oldódó vitamin, amit a szervezet nem raktároz, széklettel, vizelettel rendkívül gyorsan ürül, így túladagolni elég nehéz.

A tavaszi fáradtság orvoslása érdekében a zsíros ételek helyett válasszunk friss salátákat, gyümölcsöket, főzelékeket, szárnyas húsokat, az étkezéseket próbáljuk elosztani 4-5 kisebb egységre, fogyasszunk napi 2-3 liter folyadékot (gondolok itt főként vízre, a cukros üdítők szóba sem jöhetnek!), és tartózkodjunk legalább napi 15 percet a napot. Amit akár tölthetünk mozgással is! ;)

Ezekkel az alapelvekkel, hipp-hopp, leszámolunk a tavaszi fáradtsággal, jobb kedvünk lesz és a télen felszedett plusz kilóknak a búcsút inthetünk.

Gérecz Petra