Gérecz Petra - Alapozás

2018.01.23

Alapozás

Testünk, mozgásszervrendszerünk a stabilitás és mobilitás kiegyensúlyozott arányára épül. A legfőbb központ a pelvicolumbális régió, mely a medencét, a keresztcsontot és az alsó lumbális gerincszakaszt foglalja magában és melynek stabilitásáért a CORE izmok a felelősek. Elsődleges feladatunk a funkcionális edzés során e terület megfelelő izomerősítése, stabilizálása, hogy később biztonságosan építkezhessünk a periféria felé.

Mi is az a 'Core izom'?

Valójában izmok, izomcsoportok, amikről itt beszélünk. Képzelj el egy kockát! Ez a kocka lesz a törzsed. Elölről határolja a rectus abdominis (egyenes hasizom), oldalról a transversus abdominis (haránt hasizom), és az oblique external és internal (külső és belső ferde hasizom, hátulról a quadratus lumborum (négyfejű ágyékizom). A multifidusok azok a pici izmok, amik a legközelebb vannak a tűzhöz, hiszen ők azok, akik minden egyes csigolyát összekötnek, tartanak. A flexiós (görnyedő) testhelyzet ellen pedig az erector spinae (gerincfesítő izmok) tartanak ellen. Sok ülés hatására ezek az izmok gyengülnek, megnyúlnak, ami a derékfájás egyik oka lehet. A kockának van alja és teteje is. A Core izmokhoz sorolják (alulról) a medencefenék izmait illetve (felülről) a rekeszizmot. Így teljes a kép. J Ez a terület sokkal inkább az általunk generált erők továbbítására, kontrollálására szolgál, mintsem elsődleges mozgások előállítására.

Ésszel a hasazással! Az izomharmónia akkor áll fent, ha az izmaid az alsó háti szakaszon legalább azonos erősségűek, mint a hasfalad. Ellenkező esetben dorsoventralis disbalance-ról (Kondor 2014) beszélünk, ami előbb utóbb valamilyen mozgásszervrendszeri problémában fog megmutatkozni.

Építs egy stabil központot magadnak, hogy megvédd az ízületeidet és izmaidat a sérüléstől! ;)

Gérecz Petra