Gérecz Petra - Ne legyél gumimaci!

2018.07.27

Írtam már korábban a Core izmok fontosságáról és arról, miért kell megfelelően stabilizálnod a törzsedet, de újra és újra belefutok olyanokba, akiknél ez nincs meg. Persze ez így természetes, egészen addig, amíg az emberiség meg nem tanulja helyesen használni önmagát. De addig is itt egy újabb elképzelés, ami kapcsán közelebb kerülhetsz a témához.

Egy ideje gumimacizunk a vendégekkel és ez az eddigi legjobban beválni látszó hasonlat. Mert nem mindegy, hogy hogyan kommunikálod le azt, amit viszont szeretnél látni.


Tehát mitől van szó?

Úgy kéne gondolnod a törzsedre, mint egy tömör fakocka. A testednek ez a része a statikai, biomechanikai központod, itt helyezkedik el a tömegközéppontod is. A törzsed a legtöbb mozgásban arra való, hogy stabilizáljon, ellenálljon a rá ható erőknek illetve továbbítsa azokat az alsó és a felső végtagok között. Vegyünk példának egy guggolást. A nyakadban van x kiló súly, amit a törzsed tart, a lábad izomereje pedig a guggolás alsó pozíciójából felfelé mozgat. Most vegyünk egy gumimacit. Ha a gumimacit alulról megnyomod, (alsó végtag izomereje) először el fog deformálódni, össze fog "nyekleni" mielőtt nyomni kezdené a felső ujjad. Ugyanígy a guggolásnál, ha kifejtetted azt a bizonyos erőt a lábaddal, ami ahhoz kell, hogy fel tudj állni nyakadban az x kiló súllyal, de a törzsed nem feszes, az izmok nincsenek megfelelően aktiválva, a gerincedet nem támasztja semmi (még az öv sem! igen, ahhoz is használnod kell a Core izmaidat) a törzsed el fog "nyekleni", az alsóháti gerinc ívbe hajlik. Akarjuk mi ezt? Nagyon nem! Persze így is felálltál a guggolásból, de milyen áron?! Az össz terhelés a porckorongjaidra hárult, ráadásul az sem axiálisan, azaz a hossztengelynek megfelelően, hanem a túlfeszített (extendált), ívelt gerinced miatt jól összepréselve a csigolyák kisízületeit.

Hiába mondjuk azt, hogy a guggolás (maradjunk ennél a példánál) egy lábgyakorlat, a mozgásminta tanulásának elején nagyon oda kell koncentrálnod mindenre. A törzsedre, a lapockákra, a légzésre, az egyensúlyra. Még arra is, hogy melyik izmot aktiválod az erőkifejtés során. Egészen addig, amíg ez nem automatizálódik, be nem épül az agyadba, minden ismétlés előtt végig kell menned fejben ezeken a pontokon. Macera? Igen. Fárasztó? Igen. De kell! Hidd el. J Sokkal egyszerűbb és gyorsabb jól megtanulni valamit és aztán élvezni a hozományait, mint kinevelni az agyból egy helytelen mozgásmintát.

Vissza gumimaciékhoz és vegyünk egy deadliftes példát. Itt talán még inkább el tudod képzelni, hogy miért kell a törzsednek egy stabil, masszív blokkot alkotnia. Leegyszerűsítve a lábad felfelé/előre akarja nyomni a csípődet, a súly meg lefelé húzni a mellkasod. A két erőhatás között van a törzsed. Ami ha erős, képes megtartani és emelni a mellkasodat (és a kezedben tartott súlyt). De ha gumimaci, amellett, hogy púposodik a hátad vagy megugrik a feneked, az erőd lényeges százaléka elszivárog, és előbb utóbb megfájdul a derekad.


Hogyan?

Minden mozgásnak az alapja a törzsed! Ez az első, amit fel kell erősítened pl plankekkel és intabil alátámasztásokkal, a későbbiekben pedig a gyakorlatok tárháza végtelen. J A másik kulcs a légzés. Feszítsd meg a hasadat, de ne a gyúrós-pózolós módon, hanem mintha egy fűzőt szeretnél kialakítani a derekat körül. Aztán vegyél levegőt a hasadba. Mivan?! Persze a tüdődbe veszed a levegőt, de míg a mellkasi légzés során a bordakosár tágul, hasi légzésnél azt szeretnénk, hogy a rekeszizmod jobban bedomborodjon a hasüregbe. Képzeld el, hogy a mellkasodon át csak leszívod a levegő és az a felfeszített hasizmaid között terül el, mint egy lufi. Az izommunka és a levegő együttesen fogja bestabilizálni a törzsedet.

Két dolgot jegyezz még meg gyorsan. Az agyad irányítja az egész testedet, a gondolat erejének pedig hatalmas szerepe van! El kell képzelned azt, amit vársz magadtól, rá kell fókuszálnod arra a területre, izomra, amivel dolgozni szeretnél.

Az edzés sokkal többről szól, mint a súlyok emelgetése. Uralnod kell az egész testedet! Ez teszi annyira izgalmassá.

Gérecz Petra