Gérecz Petra - Tavaszi fáradtság I.

2018.03.27

Március van... Tavasz. Bár ezt az időjárás még nem tudja. Vagyis hol tudja, hol nem. A napsütés, a hőmérséklet és csapadékmennyiség nagymértékű állandó változása önmagában megzavarja még a frontra amúgy nem érzékeny egyéneket is. A tavasz közeledtével éreznünk kéne, ahogy a természet energiái feltöltenek minket, mégis a legtöbben fáradtak, levertek, aluszékonyak, fejfájáról, ingerlékenységről, ólomsúlyú végtagokról panaszkodnak és úgy általában nagyon stresszesként, depresszív hangulatban élik meg ezt az időszakot.

Melatonin - Szeratonin

A legjellemzőbb tünet talán a folytonos álmosság érzet, amin a délutáni szunyóka sem segít. Egyszerűen nem tudunk eleget aludni ahhoz, hogy kipihenten ébredjünk. Ismerős? A válasz a hormonháztartásunkban keresendő. A tobozmirigyben termelődő melatonin a biológiai óránk része, feladata cirkadián ritmus, azaz az alvás-ébrenlét ciklusosságának beállítása. Szürkület, sötétség hatására koncentrációja megnövekszik a szervezetben, jelezvén, hogy itt az alvás ideje, míg fény hatására csökken, ezáltal a szervezet ébredezni kezd. Télen, amikor a sötét órák száma több, fokozódik a melatonin képződés és ezzel együtt megnő az alvásigény. Tavasszal a napok hosszabbodásával több természetes fényhez jut a szervezetünk, csökken a melatonin termelés tehát frissebbnek kéne éreznünk magunkat, de persze ez nem megy ilyen egyszerűen. Ez a fokozatos átállás okoz átmeneti zavart az alvás-ébrenlét ciklusban és némi bosszúságot a mindennapokban.

A melatonin antagonista hormonja a szerotonin, ami szintén a köztiagyban elhelyezkedő tobozmirigyben termelődik és épp ellentétes hatást gyakorol a szervezetre, mint a melatonin. A szerotonin fény hatására termelődik, ami tavasztól már egyre nagyobb mennyiségben áll rendelkezésünkre, de a télen kialakult jelentős hiányt csak lassan, fokozatosan tudja pótolni a szervezet. Ez a hormon szabadul fel továbbá mozgás és pl csoki hatására is, de senkit nem sarkallnék arra, hogy ezentúl tavaszi fáradtság ellen tonnaszámra fogyasszon belőle. :D A szeratonin hangulatjavító, lazító, alvást elősegítő, depresszióellenes, fájdalomcsillapító, motiváló hatású, ugyanakkor a szénhidrátéhséget is tompítja. (Tehát... mozgás és napfény -pl sport a szabadban- hatására felszabaduló szeratonin megoldja a csoki problémát is ;)

Ha újévi fogadalomként sportolni kezdtél, ez egy igazán kritikus időszak. Amíg csak elvétve bújik elő a napocska, sokkal csábítóbb lehet a meleg szobában, a négy fal között maradni. De ha ráveszed magad és elmész edzeni, vagy csak sétálsz egyet a szabadban, rengeteget teszel annak érdekében, hogy a szervezeted gyorsabban álljon át a nyári időszámításra. Így tényleg frissebbnek, energikusabbnak fogod magad érezni és a téli edzésmunkád sem vész kárba.

Összességében tehát: ne takarózz azzal a szóösszetétellel, hogy "tavaszi fáradtság"! Ez egy, a szervezetedben lejátszódó természetes folyamat, ami ellen Te magad tehetsz a legtöbbet. Úgyhogy sportcipőt fel és kifelé a lakásból!

Jó szórakozást! ;)

Gérecz Petra