Seres Balázs - Az ülőmunka veszélyei II.

2018.03.27

Előző alkalommal az irodai munkakörnyezetben felmerülő negatív testi hatásokat tekintettük át. Ha még nem olvastad a cikket, itt megteheted: https://www.bodycode.hu/l/seres-balazs-az-ulomunka-veszelyei/

Folytatva a témát, egy másik veszélyre szeretnék rávilágítani amiről egyre több vendégem számol be. Ez nem más, mint az evés és / vagy ivás elhagyása munkaidőben. Sokan képesek annyira belefeledkezni a munkába, hogy közben egyszerűen elfelejtenek folyadékot vagy táplálékot bevinni. Amikor már nem tudják elnyomni testük jelzéseit akkor hirtelen és sokat esznek. Szinte bármit!


Ismerős? Te is jártál már így?

Akiknél ez a táplálkozási minta rögzül, azok könnyebben híznak el és a betegségekre is fogékonyabbak. Ennek oka a szervezetüket érő folyamatos stressz. A szervezet veszély helyzetként érzékeli a munkaidőt, így amint táplálékhoz jut azt egyből elraktározza a későbbi túlélés érdekében. A legbiztosabb raktározási módszere pedig nem más, mint a zsír. Ha sok zsír rakódik le a testedben, akkor előbb utóbb elhízol. CSAK edzéssel NEM lehet lefaragni ezeket a plusz kilókat, hiszen hiába próbálod a testedet helyes irányba terelni, az mégis folyamatosan úgy érzékeli hogy bizonytalan az energia felvétel, ezért raktároz amennyit csak tud.


Ha az edzés önmagában nem elég, akkor mit tehetsz?

A válasz egyszerű, táplálkozz RENDSZERESEN és HELYESEN! Tervezz napi 3-4-5 étkezéssel (egyénfüggő) és próbáld meg időben arányosan elosztani. Ha reggelente nincs lehetőséged étkezni, akkor munkába beérve mindenképp pótold a reggelidet!

Vannak persze kivételek, akik már kora reggel képesek sokat enni. Ezért is fontos, hogy figyeld a tested és saját magad tapasztald ki a neked megfelelő mennyiségű és minőségű ételeket. Ha erre nincs időd vagy energiád, érdemes dietetikushoz fordulnod. Nem érdemes az interneten keresgélni, mert félrevezető lehet. Bízd magad szakemberre!

A másik fontos alappillére a helyes táplálkozásnak a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék bevitele.


Mennyi vizet szoktál inni egy nap?

Sok vendégem kevesebb, mint 1 liter folyadékot fogyaszt naponta, majd állandósult fejfájásaikról, erőtlenségükről és kedvtelenségükről számolnak be.

Ha nem iszol elég folyadékot, akkor szervezeted nem fog tudni megfelelően működni. Ez rossz közérzettel, dekoncentráltsággal járhat. Állj fel és igenis sétálj el, akár csak a víz automatáig! És ha már felálltál a székedből, alkalmazz párat az előző cikkben bemutatott nyújtó gyakorlatokból.

Tehát ne feledd! Igyál minimum napi 2 liter vizet! Hagyd el a cukros, ízesített, díszes üvegű "fitness italokat". Nagy részük tele van cukorral és adalékanyagokkal. NINCS olyan ital, amitől mágikus módon, megerőltetés nélkül leolvadnak rólad a plusz kilók! Ez csak marketing! NE DŐLJ BE NEKI! A legjobb és legkönnyebben hozzáférhető sima csapvíz teljesen megfelelő!


Hasznos tipp a napi folyadék mennyiséghez:

Vigyél a munkahelyedre egy nagyobb palackot, ami lehetőleg üvegből vagy BPA mentes műanyagból készült. Töltsd tele vízzel és rakd az asztalodra! Ebédszünetig igyál 1 litert, ebéd után töltsd újra, így munkaidő végére meglesz az a minimum 2 liter.

Remélem tudtam segíteni, hogy elindulj a helyes úton. Ha többet szeretnél tudni, írj nyugodtan vagy csatlakozz edzéseinkhez!

Seres Balázs